בס"ד
חידות ושעשועי לשון ברוח המקורות מאת הרב רפאל בצלאל :
ואתחנן
כל אותיות א"ב גדולות וקטנות
בפסוק אחד שכנות.
רבים הם דיני שבת
אף תפילין אין מניחים אלא "בשבת"
****
פרשת דברים
"ונחרם כל עיר מתים" (מהפרשה)
יש מתים ויש מתים "עומדים חיים
שוכבים מתים".
לא עמק ולא גבעה אני
אך גבוה מעל גבוה הנני
ובארבעה שמות יקראוני
אך שלושה מהם בפרשה ימצאוני
תשובת דינה כהן
וַנַּחֲרֵם אֶת-כָּל-עִיר מְתִם (מהפרשה)
יש מְתים ויש מֵתים
עומדים חיים - מְ - כאשר מנוקד בשווא (הנקודות עומדות זו על זו) – פירוש המלה אנשים (חיים)
שוכבים מתים - מֵ - כאשר מנוקד בצירה (הנקודות שוכבות זו לצד זו) – פירוש המלה מתים
לא עמק ולא גבעה אני
אך גבוה מעל גבוה הנני – הר חרמון
ובארבעה שמות יקראוני – שיאון, שניר, שריון, חרמון
אך שלושה מהם בפרשה ימצאוני – (ג, ט) צִידֹנִים יִקְרְאוּ לְחֶרְמוֹן שִׂרְיֹן וְהָאֱמֹרִי יִקְרְאוּ-לוֹ שְׂנִיר.
****
מטות – מסעי
סוף הסוף ראש שמי
ראש הסוף סוף שמי
ונח מצא חן וישב בין שניהם
אם את שמי תדרשהו
מעל ראשי בנות צלפחד תבקשהו
אך את תרצה לא תצרפהו
פתרון דינה כהן:
סוף הסוף ראש שמי – האות האחרונה במלה סוף היא - פ
ראש הסוף סוף שמי – האות הראשונה במלה סוף היא - ס
ונח מצא חן וישב בין שניהם – האותיות נח בין האותיות פ ו-ס נותנות את השם - פנחס
אם את שמי תדרשהו - מנחם
מעל ראשי בנות צלפחד תבקשהו – מחלה נעה חגלה מלכה
אך את תרצה לא תצרפהו
****
פנחס
*שני פסוקים בפרשה כלולים
אות ש מופיעה בכל המילים
*ואחזה בחמור ויהפכו לבדו
והנה חרב שלופה בידו
****
בלק
*בהיותי יושב בסעודה בתוך העם
וארא והנה עיר דוד על עיר בלעם
*ויאחז ב"חמור" ויהפכהו לבדו
והנה חרב שלופה בידו
****
חוקת
פר על עין עלה
וזנבו כזנב האיילה
אם תנקר את העין ממנו
בפרשה זו תמצאנו
****
קרח
*המלה הגדולה בתנ"ך במנינה
בפרשה זו משכנה
גם מנין א-ב עם מנצפ"ך שוים למנינה
תשובת דינה כהן:
המלה הגדולה בתנ"ך במנינה, בפרשה זו משכנה - (ט"ז, י"ג) כִּי-תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם-הִשְׂתָּרֵר – המלה תשתרר מניינה 1,500.
גם מנין א-ב עם מנצפ"ך שוים למנינה – ספירת האותיות: א=1 + ב=2, + ג=3 וכן הלאה עד ת=400 סך הכל 1,495. נוסיף 5 אותיות מנצפ"ך, בסך הכל 1,500.
****
שלח לך
*תמיד אומרים "אמת" אנחנו
אך לא אמר "אמת" משה רבינו.
*פסוק אחד מתחיל בשלוש מילים
ומסיים באותן שלוש מילים.
****
בהעלותך
*אם תכבד את חלקי הראשון יאריכו ימיך
אם תשתמש בחלקי האחרון ישופץ ביתך
אם תאכל את כולי יכאב בטנך.
*אם תסיר את ראשי במדבר תמצאני
אם תסיר את זנבי כבד תכבדני
ואת כולי בבתי כנסת ישמעוני
תשובת דינה כהן:
אבטיח – החלק הראשון הוא אב, אם נכבד יאריכו ימינו
החלק השני הוא טיח, משמש לשיפוץ הבית
ואם נאכל אבטיח שלם, תכאב הבטן.
2) יתרו – אם נסיר את הראש – האות י – נמצא את האותיות של המלה תור, הנמצאת גם במדבר
אם נסיר את הזנב – האות ו – נקבל את המלה יתר, שהוא יתרו וזכה לכבוד
ואת כל הפרשה – יתרו – שומעים בקריאת הפרשה בבית הכנסת
פרשת נשא
*איזו היא הפרשה הגדולה בפסוקים
דומה לפרק מהתנ"ך הגדול בפרקים
וכן לדפי מסכת מהתלמוד שווים ובדוקים.
*16 פסוקים רצופים בפרשה וכלולים
כולם באות ו' מתחילים
****
פרשת במדבר
****
פרשת בחוקותי
*חידה מתמטית:
בפרשה נזכר המספר שלשים
אם תחסר שלשים משלשים
ישארו בידך בדיוק ששים.
פתרון דינה כהן:
בפרשה נזכר המספר שלשים, אם תחסר שלשים משלשים, ישארו בידך בדיוק ששים.
אם נמחק את האות ל=30 מהמלה שלשים, אכן ישארו אותיות של המלה ששים
* 4 מלים בפסוק אחד
בתוכן מורכבת המלה "שבת" יום המיוחד
פתרון דינה כהן:
4 מלים בפסוק אחד, בתוכן מורכבת המלה "שבת" יום המיוחד (כו, לה)
כָּל-יְמֵי הָשַּׁמָּה תִּשְׁבֹּת אֵת אֲשֶׁר לֹא-שָׁבְתָה בְּשַׁבְּתֹתֵיכֶם בְּשִׁבְתְּכֶם עָלֶיהָ
****
פרשת בהר
*בפסוק אחד ברציפות שש מלים
כולן באותה אות מתחילים
פתרון דינה כהן:
בפסוק אחד ברציפות שש מלים, כולן באותה אות מתחילים–(כה, ח)
וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים...
*ארבעה פסוקים מלאים ושלמים
באותה אות מתחילים ובאותה אות מסיימים
פתרון דינה כהן:
בפרק כה פסוקים כו-כט מתחילים באות ו ומסיימים באות ו:: כווְאִישׁ כִּי לֹא יִהְיֶה-לּוֹ גֹּאֵל וְהִשִּׂיגָה יָדוֹ וּמָצָא כְּדֵי גְאֻלָּתוֹ. כזוְחִשַּׁב אֶת-שְׁנֵי מִמְכָּרוֹ וְהֵשִׁיב אֶת-הָעֹדֵף לָאִישׁ אֲשֶׁר מָכַר-לוֹ וְשָׁב לַאֲחֻזָּתוֹ. כח
וְאִם לֹא-מָצְאָה יָדוֹ דֵּי הָשִׁיב לוֹ וְהָיָה מִמְכָּרוֹ בְּיַד הַקֹּנֶה אֹתוֹ עַד שְׁנַת הַיּוֹבֵל וְיָצָא בַּיֹּבֵל וְשָׁב לַאֲחֻזָּתוֹ. {ס} כטוְאִישׁ כִּי-יִמְכֹּר בֵּית-מוֹשַׁב עִיר חוֹמָה וְהָיְתָה גְּאֻלָּתוֹ עַד-תֹּם שְׁנַת מִמְכָּרוֹ יָמִים תִּהְיֶה גְאֻלָּתוֹ
****
פרשת אמור
*כידוע אין אות מאותיות אחהרע יכולה להיות דגושה
אך אחת מהן דגושה תמצא בפרשה
*פרי מתוק הוא
אם תסיר ראשו מר תהפכהו
אם תשתלהו ליד ים ירבו כמותו
****
פרשת אחרי מות וקדושים
*ואיש או אישה המוזכרים בפרשה
אם תיקח "חמש מאות" איש יהיו אישה
*11 פסוקים ברציפות בפרשה כלולים
כולם באותה מלה מתחילים
פתרון דינה כהן:
*אם נחסיר 5 מאות י במילה איש, ישאר לנו 5=ה, כך נקבל מילה חדשה = אשה
*פסוקים רצופים המתחילים באותה מלה. פתרון: המלה היא "עֶרְוַת" המוזכרת בפרק י"ח, פסוקים ז-י"ז.
****
פרשת תזריע, מצורע
*בין הקרבנות הניחוני (פרשת תזריע)
במגילת אסתר ובשיר השירים תמצאוני
ואם תהפכוני "אם המלכות" יקראוני
פתרון דינה כהן:
בין הקרבנות הניחוני (פרשת תזריע) - תור
במגילת אסתר ובשיר השירים תמצאוני - (אסתר, ב, יב) "ובהגיע תור נערה ..."; (שיר השירים, ב, יב) "... וקול התור נשמע בארצנו."
ואם תהפכוני "אם המלכות" יקראוני – רות
*אני נעה ונדה פעם בארץ ופעם בשמים
אם אקפל את זנבי אצוף על פני המים
אם ארכין את ראשי אלך על ארבע לא יום ולא יומיים
גם בפרשה (מצורע) אני נזכרת לא פעם ולא פעמיים
פתרון דינה כהן:
אני נעה ונדה פעם בארץ ופעם בשמים
אם אקפל את זנבי אצוף על פני המים - צף (צִּפֹּר)
אם ארכין את ראשי אלך על ארבע לא יום ולא יומיים - (צִּפֹּר) פר
גם בפרשה (מצורע) אני נזכרת לא פעם ולא פעמיים - צִּפֹּר
****
פרשת שמיני
*אמר הרב הצדיק את השפן טעמתי
וטעמו כטעם הארנבת מצאתי
*שחט את הבהמה לא בראש אלא ברגל כשורה
הבהמה לכל הדעות אסורה
אך כשר למהדרין כל בשרה
****
פרשת צו
מלה בת 3 אותיות המוכרת
6 פעמים בפסוק אחד מוזכרת
פתרון דינה כהן:
מלה בת 3 אותיות המוכרת - "ואת"
6 פעמים בפסוק אחד מוזכרת - ויקרא פרק ח, פסוקים: ב, כה
****
פרשת ויקהל - פקודי
*כל המוסיף גורע
כלל זה גם בפרשה מופיע
פתרון דינה כהן:
(לז, א) וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת-הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ. - על ידי הוספת האות ו למידות אורך רוחב וקומת הארון, יש גריעה. במקום לקרוא אמתיים - חצי אורכו, כלומר, מחצית האורך היא אמתיים ולכן מתקבל אורך של 4 אמות, אנו קוראים אמתיים וחצי - אורכו, כלומר כל האורך הוא 2.5 אמות בלבד. וכן כל הרוחב הוא 1.5 וכל הקומה 1.5 אמות.
*אם תסיר את ראש ממני, בפתח ביתך תמצאני
אם תסיר את בטני, בקטורת תמלאני
אם את רגלי יחתכו, בי מלכים ימלוכו
פתרון דינה כהן:
אם תסיר את ראש ממני, בפתח ביתך תמצאני: כסף - נסיר את האות כ מראש המלה ונקבל סף, פתח הבית.
אם תסיר את בטני, בקטורת תמלאני: כסף - אם נסיר את האות ס מהבטן, מהאמצע של המלה, נקבל כף, שמילאו אותה בקטורת הסמים.
אם את רגלי יחתכו, בי מלכים ימלוכו: כסף - אם נחתוך את האות ף שבסוף המלה (את הרגל), נקבל כס, במשמעות כסא מלכות
****
פרשת כי תשא
גם מרדכי גם המן בפרשה
אך לא במפורש אלא ברמזים ובדרשה
****
פרשת תצווה
כף על כף ראשי שמי
כף על כף אמצע שמי
רבע הכף סוף שמי
אך בפרשה לא תמצא שמי
פתרון דינה כהן:
*כף על כף ראשי שמי - האות כ' מניינה 20, כ'+כ'=40=האות מ' - ראש שמו של משה רבינו.
*כף על כף אמצע שמי - כף בגימטריא 100, על בגימטריא 100, ושוב כף בגימטריא 100, בסה"כ 300=האות ש' - אמצע שמו של משה רבינו.
*רבע הכף סוף שמי - רבע של האות כ' (מניינה 20) = 5= האות ה' - סוף שמו של משה רבינו.
*אך בפרשה לא תמצא שמי - שמו של משה רבינו לא נזכר בפרשת תצוה!
****
פרשת תרומה
אם תסיר את ראשי על הסף תמצאני
אם תסיר את זנבי מושב טוב יגדירוני
אם תסיר את בטני בו מזון יאכילוני
ואת כולי כל אדם ירצה לאמצני
פתרון דינה כהן :
התשובה: כ ס ף !
אם תסיר את ראשי על הסף תמצאני - נסיר את כ שבראש המלה כסף - נקבל סף!
אם תסיר את זנבי מושב טוב יגדירוני - נסיר את ף שבזנב המלה כסף - נקבל כס (כסא מלכות, מושב טוב)
אם תסיר את בטני בו מזון יאכילוני - נסיר את האות האמצעית ס שבמלה כסף - נקבל כף!
ואת כולי כל אדם ירצה לאמצני - כסף כל אחד ירצה לאמץ!
****
פרשת משפטים
* ואיש כי יכה את עין "עבדו" ושיחתה
יעשה בנותר פסח כמצווה בעונתה
ביטל המצווה ולא יצא ידי חובתה
*אם נדרשת לעזור לעני או ליתום קטן
אל תתנהג כאחות לוטן.
תשובת דינה כהן:
ואיש כי יכה את עין "עבדו" ושיחתה
יעשה בנותר פסח כמצווה בעונתה
ביטל המצווה ולא יצא ידי חובתה
פתרון: אם נוריד את האות עין מהמלה "עבדו", ישאר לנו "בדו" - אלה הימים
(שני, רביעי, ששי) בהם אסור שחג הפסח יתחיל, אלא בנותר ימי השבוע, מותר
שיתחיל פסח כמצווה, אחרת לא יצא ידי חובה. זאת, לפי הכלל "לא אד"ו ראש
ולא בד"ו פסח" (ראש השנה לא יתחיל בימים א, ד, ו, וכן פסח לא יתחיל בימים
ב, ד,ו).
2. אם נדרשת לעזור לעני או ליתום קטן
אל תתנהג כאחות לוטן.
פתרון: (בראשית, לו, כב) וַיִּהְיוּ בְנֵי-לוֹטָן, חֹרִי וְהֵימָם;
וַאֲחוֹת לוֹטָן, תִּמְנָע
כלומר לא נמנע מלעזור לנצרך
****
פרשת יתרו
אם אכן לא גנבת
דע כי בתורה כפרת
פתרון:
אם גנבת את המילה "לא", הציווי הופך להיות לגנוב.
****
פרשת בשלח
פרעה לקח שש מאות "רכב" והוריד
וישאר "בחור אחד" שריד
*בפרשת חמש מלים צמודות
כולן בנות שתי מלים מדודות.
פתרון דינה כהן:
1. (י"ד, ז) וַיִּקַּח שֵׁשׁ-מֵאוֹת רֶכֶב בָּחוּר - המלה
"רכב" בגימטריא = 222, המלה "בחור" בגימטריא = 216. אם נקח שש (6) מהמלה
"רכב", ישאר 216, כלומר "בחור" אחד
2. בפרשה חמש מלים צמודות, כולן בנות שתי מלים מדודות.
תשובה: (י"ד, כ) וַיָּאֶר אֶת-הַלָּיְלָה וְלֹא-קָרַב זֶה אֶל-זֶה כָּל-הַלָּיְלָה. להלן 5 צמדי מלים: את הלילה, לא קרב, זה אל, אל זה, כל הלילה
****
פרשת בא
*לא נבנה בית המקדש בארץ אלא ע"י חמץ
*מגדולי האומה נקרא
במצרים הקים דירה
רופא פוסק גדול בתורה
שמו רמוז במקרא
פתרון דינה כהן:
1. לא נבנה בית המקדש בארץ אלא ע"י חמץ: חירם מלך צור
2.מגדולי האומה נקרא, במצרים הקים דירה, רופא פוסק גדול בתורה, שמו רמוז במקרא: רמב"ם - (שמות, יא, ט) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֹא-יִשְׁמַע אֲלֵיכֶם פַּרְעֹה לְמַעַן רְבוֹת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
****
פרשת וארא
לתלמידו אמר הרא"ש
לך חקור ודרוש וקח משחיטה ראש,
ויאמר לקחתי את ראשה במהרה,
ואשים אותה על עורה
ואביא לך חיטה ושעורה
פתרון דינה כהן:
לתלמידו אמר הרא"ש
לך חקור ודרוש וקח משחיטה ראש,
ויאמר לקחתי את ראשה במהרה,
ואשים אותה על עורה - שעורה
ואביא לך חיטה ושעורה
****
פרשת שמות
*אם תסיר שמונה מחמשה
שמו תמצא באותיות שלושה
*אם תרצה שמו בפרשה תראה
הפוך מלה והוא מראה
פתרון דינה כהן:
נסיר את האות ח=8 מהמלה חמשה ונקבל שלוש אותיות של השם משה
****
פרשת ויחי
*בפרשה זו נזכרים
כ-10 בעלי חיים מוסתרים
מצא אותם מסודרים
*במשתה הסבו שלושתם
יהודה אכל כלתו במסיבתם
יוסף אכל אמו יחד איתם
ויהושע אכל אביו עד כלותם
פתרונות דינה כהן:
. 10 בעלי חיים מוזכרים בפרק מ"ט - שׁוֹר, אַרְיֵה, לָבִיא, אֲתון, חֲמור, נָחָשׁ, שְׁפִיפון (סוג של נחש צפע), סוּס, אַיָּלָה, זְאֵב
(ו) בְּסֹדָם אַל-תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ-שׁוֹר.
(ט) גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ.
(יא) אֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירֹה וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשׁוֹ וּבְדַם-עֲנָבִים סוּתֹה.
(יד) יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם
(יז) יְהִי-דָן נָחָשׁ עֲלֵי-דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי-אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי-סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר.
(כא) נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי-שָׁפֶר.
(כז) בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל.
פתרון החידה השניה:
יהודה אכל את כלתו - תמר (פרי)
יוסף אכל אמו - רחל (כבשה)
ויהושע אכל אביו - נון (דג), יהושע בן נון
***
פרשת ויגש
מי הוא אשר שמו מגולה
אך הפוך שמו קלונו יתגלה
פתרון דינה כהן:
(מו, יב) וּבְנֵי יְהוּדָה עֵר וְאוֹנָן וְשֵׁלָה וָפֶרֶץ וָזָרַח - נהפוך את שמו ונקבל רע.
****
פרשת מקץ
*אני פר הרובץ על עין וזנבי כזנב הלטאה
אם תרצה להכירני בפרשה תמצאני.
*פרשה זו תחול תמיד בחנוכה
מצא בין אותיותיה את המלה "חנוכה".
תשובת דינה כהן:
*אני פר הרובץ על עין וזנבי כזנב הלטאה - פר ע ה - פר לפני (רובץ) האות ע ובסוף (זנב) המלה לטאה יש ה.
* פרשה זו תחול תמיד בחנוכה, מצא בין אותיותיה את המלה "חנוכה" - דרשו על הפסוק (מ"ג, ט"ז) "וּטְבֹחַ טֶבַח וְהָכֵן"- שאותיות והכןבתוספת הח´ של "טבח" הינן (לא לפי הסדר) בדיוק אותיות חנוכה
****
פרשת וישלח
*אמר עכבור לבנו: תן לי ראשך וזנבך וחצי גופך ואעשה ממך "חנוכה"
*יעקב שלח לעשו "מת, ורגליו בתוכו"
****
פרשת ויצא
*היכן התורה בלשון תרגום דיברה
אף כי התורה בלשון הקודש דיברה
פתרון דינה כהן:
(בראשית, לא, מז) וַיִּקְרָא-לוֹ לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד
*רחל באה לרבקה והנה היא לאה
****
פרשת תולדות
*מהו הפסוק בו בירך יצחק ליעקב בהילולים
יש בו בדיוק עשר מילים
פתרון דינה כהן:
(כז, כח) וְיִתֶּן-לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ.
*5 מילים רצופות בפרשה כלולות
כולן באות ו' מתחילות
פתרון דינה כהן:
(כה, לד) וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת-הַבְּכֹרָה.
****
פרשת חיי שרה
עיר מערי הקודש בארצנו הקדושה
ולה שמות שלושה
וכולם נזכרים בזאת הפרשה
פתרון דינה כהן:
קרית ארבע - חברון - ממרא
****
פרשת וירא
*היכן מצאנו פעולת חשבון (חיסור) 50-5=45 בפרשה
פתרון דינה כהן:
(יח, כח) אוּלַי יַחְסְרוּן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם חֲמִשָּׁה הֲתַשְׁחִית בַּחֲמִשָּׁה אֶת-כָּל-הָעִיר וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית אִם-אֶמְצָא שָׁם אַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה.
*3 מיני מאפה בפרשה כל אחד שונה מחברו
פתרון דינה כהן:
(יח, ה) וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם אַחַר תַּעֲבֹרוּ כִּי-עַל-כֵּן עֲבַרְתֶּם עַל-עַבְדְּכֶם וַיֹּאמְרוּ כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ.
(יח, ו) וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל-שָׂרָה וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת.
(יט, ג) וַיִּפְצַר-בָּם מְאֹד וַיָּסֻרוּ אֵלָיו וַיָּבֹאוּ אֶל-בֵּיתוֹ וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה וּמַצּוֹת אָפָה וַיֹּאכֵלוּ.
****
פרשת לך לך
*את שמי קרא בורא עולם
אם תרצה לדעתו ממך נעלם
קח אֶברָה והולך לסוף העולם
פתרון דינה כהן:
קח אֶברָה והולך לסוף העולם - אברהם
*צדיקים "גזל" אוכלים
ובפיהם "כדרלעומר" מהללים
פתרון דינה כהן:
הצדיקים השלמים בטוחים ומאמינים בחסדי ה' כל היום ואברהם אבינו היה ראש וגדול הצדיקים שבכל הדורות, ובודאי גם הוא התנהג בהתאם לדברי המדרש: "צדיקים אינם אוכלים אלא מן הגזל ואינם אוכלים אלא מן המבֻשל ואומרים כדרלעֹמר" . ופירש לזה בפירוש "בינת נבונים": "גז"ל - ראשי תיבות: ג' ם ז' ו ל' טובה, מבֻש"ל - ראשי תיבות: מ' סתפקין ב' מה ש' יש ל' הם, כדרלעֹמ"ר - ראשי תיבות: כ' ל מ' ה ד' עביד ר' חמנא ל' טב ע' ביד (כל מה שעושה הקב"ה לטוב עושה)".
****
פרשת נח
* אברהם בן נח כשמת נח
פתרון דינה כהן:
לע"נ אבי ע"ה שיום פטירתו חל ב-כ' חשוון.
אברהם בן נח כשמת נח -
ארפכשד נולד שנתיים אחרי המבול כאשר נח בן 602. נוסיף את הגילים של כל השושלת בעת לידת הבן הממשיך: ארפכשד בגיל 35 הוליד את שלח וזה בגיל 30 הוליד את עבר וזה בגיל 34 הוליד את פלג וזה בגיל 30 הוליד את רעו וזה בגיל 32 הוליד את שרוג וזה בגיל 30 הוליד את נחור וזה בגיל 29 הוליד את תרח וזה בגיל 70 הוליד את אברם - בסך הכל 892 שנים. ידוע כי נח מת בגיל 950, 950 שנה פחות 892 יוצא 58 שנים, יוצא שאברם בן 58 (נ"ח) כאשר מת נח.
* היכן בפסוק אחד נזכר נח 3 פעמים?
פתרון דינה כהן:
(בראשית, ו ט) אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת-הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ.
****
פרשת בראשית
(הסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עבירה – פרקי אבות)
*אדם הראשון חטא לפי שהסתכל בשנים
אילו הסתכל בשלושה לא חטא בינתיים
*היכן משה רבינו רמוז בפרשה
גם בפשט וגם בדרשה