חג הפסח
מתוך "מנדחי ישראל באפגאניסתאן לאנוסי משהד באיראן" מאת בן-ציון יהושע-רז
פרק מחזור השנה (הוצאת ביאליק, עמוד 386):
חג הפסח, הוא חג האביב, מצוין אצל יהודי אפגאניסתן ביציאה בראש חודש ניסן אל הגנים והפרדסים הנמצאים בפריחתם ושם מברכים הם "בְּרָכַהִי שִיגוּפֶה" (ברכת האילנות).
בבתי הכנסת קוראים את פרשת קרבנות הנשיאים. מרבים להתעמק בזוהר ובגאולה, מתוך אמונה
שבחודש ניסן נגאלין ויוצאים משִעבּוד לגאולה.
ההכנות ראשיתן בט"ו בשבט מועד ניקוי החיטה והאורז לפסח. טחינת קמח נעשית מייד לאחר חג
הפורים.
עד לחג הפסח מקרצפים ומנקים את הבית מזוהמת החורף ונפחים מצפים את כלי הנחושת בציפוי של בדיל. לקראת האפייה שואבים מים מבעוד מועד ומכסים את המים שבכדים בכיסוי של בד ומניחים מעליו סכינים ושיפודים כדי לסלק את המזיקים. מלאכת האפייה נעשית בידי הגברים. הם לשים את המצות בזריזות רבה ומשווים להן צורה נאה. גודל המצה כארבעים ס"מ. התנור עשוי לבנים, ומעליו סאג' הפוך. האפייה נמשכת יומיים, ויש שאופים גם בחול המועד. בליל י"ד בניסן עורכים בדיקת חמץ ולמחרת היום מבערים אותו בשרפה. ביום י"ד בניסן צמים הבכורים תענית בכורות ובחצר הבית מחממים סירים גדולים של נחושת ומגעילים את הכלים.
הכנת החרוסת (חַלֵק) נעשית בידי הנשים. כסגולה, משתמשים בפירות מיובשים מעולים וביין שהיו תלויים בסוכה והתקדשו בשל קדושת האושפיזין. משתמשים גם בפירות שנותרו מליל ט"ו בשבט.
לקראת ערב קורא אבי המשפחה בפני בני ביתו את 'סדר קורבן פסח'.
בליל הסדר ובלילה שאחריו הבית מוצף אורות, ובני הבית מסֻבּים על שטיחים וכסתות. בתחילת הסדר מציגים הילדים סצנה דראמטית של סיפור יציאת מצרים. הילדים שואלים בזה אחר זה את הקושיות. באסרו חג של פסח, שנקרא "רוּז סַר סָאלִי" (יום ראש השנה), יצאו כל בני המשפחה לטייל בחיק הטבע. הגברים קטפו בשדות גבעולי חיטה וחבטו זה בזה והכריזו 'שנה טובה'; 'ברוך תהיה' וחברו משיב 'לשנה הבאה בירושלים'.
הנוסעת אידה כהן מתארת את ההכנות הקפדניות לקראת חג הפסח והניקון המדוקדק. לבית שהוזמנה אליו בליל הסדר הֶסֵבָה המשפחה על שטיחים וכסתות. על כתפו של הבן הצעיר כרכו במטפחת חלק מן האפיקומן, והאב שאל את ארבע הקושיות. כשהגיעו לאמירה 'דיינו' הלקו בזנבות בצל ירוק זה את זה לזכר ההלקאות שהיו השוטרים מלקים את העבדים במצרים. פיסות של האפיקומן נשמרו כל השנה בידי בני המשפחה כקמֵעות לבריאות טובה ולהצלחה. האירוח בפסח הוא כיד המלך. בסוף פסח, לאחר שקטפו מן השדות שיבולים, באו לקבל את ברכתו של מוסא מורדוף ראש הקהילה בקאבול, שהוא כהן וגם גבאי.
ליד קערת מים הניחו ראי גדול כדי לראות את הבבואה בראי, ובתוך המים שמו זהב, כסף ואבנים טובות ובירכו זה את זה בשנה טוב ובהצלחה בעסקים."
על סדר פסח כהלכתו
מאת הרב רפאל בקשי
מצוות ליל פסח
ארבע הן המצוות המיוחדות ל"סדר ליל פסח" בזמננו,
שתים מדברי תורה, והן:
א. אכילת מצה ב. ספור יציאת מצרים
ושתים מדברי סופרים והן:
א. אכילת מרור ב. שתיית ארבע כוסות יין.
מצווה נוספת מדברי סופרים היא הקידוש, אך אינה מיוחדת ללילה זה, כי נוהגת בכל יום טוב.
מצוות אכילת מצה:
הכול חייבים בה, אחד אנשים ואחד נשים, וכן קטן שיכול לאכול מצה. שעור אכילת מצה הוא "כזית" וצריך לאוכלו תוך 4 דקות.
• מצה מבושלת או שרויה במים חמים אין יוצאים בה ידי חובה, אבל מי שאינו יכול ללעוס את המצה ישרנה במים פושרים, כדי שתתרכך, ולא ישרנה במרק ובשאר משקים.
מצוות ספור יציאת מצרים:
מצוות עשה מן התורה לספר בנסים ובנפלאות שנעשו לאבותינו בלילה זה, ואפילו חכמים גדולים חייבים לספר ביציאת מצרים, וכל המאריך בדברים שארעו ושהיו הרי זה משובח.
• מצווה לספר לבניו ולבנותיו הגדולים והקטנים, לכל אחד לפי הבנתו, שעבדים היינו במצרים ובלילה זה פדה אותנו הקב"ה והוציאנו לחרות.
• ספור יציאת מצרים מצוותו שיבוא בצורת שאלה ותשובה, דהיינו שהבין ישאל והאב ישיב, ומטעם זה נהגו לעשות פעולות שונות כדי לעורר את הבן שישאל, כגון: מסלקים את המצות, מחלקים אגוזים, מטבילים שתי פעמים וכו'.
מצוות מרור:
בזמן שהיה קרבן פסח מצות המרור הייתה מהתורה, וכיום אינה אלא מדרבנן. לוקחים למרור עלים לחים או קלחים הבדוקים מתולעים, אין יוצאים במרור מבושל או כבוש.
מצוות ארבע כוסות:
הכול חייבים במצוות שתית ארבע כוסות – אנשים, נשים ואפילו אדם ששתיית יין קשה לו, ומצטער ממנו, צריך לדחוק את עצמו ולשתות.
• שעור הכוס – "רביעית" (87 גרם, ויש סוברים 150 גרם), צריך שתהיה הכוס מלאה, ושותה כולה, או רובה בבת אחת.
• צריך לשתות את ארבע הכוסות לפי סדר ההגדה.
• מאחר ומצוות שתיית הכוסות באה כדי להראות האדם בנפשו סימני חרות, על כן נהגו שאין המסובים מוזגים לעצמם אלא אחד מוזג לשני את כוסו.
על כוס ראשונה – אומרים ברכת קדוש היום
על כוס שנייה - אומרים ההגדה וברכת "גאל ישראל"
על כוס שלישית – מברכים "ברכת המזון"
על כוס רביעית - גומרים את ההלל
בזמן שבית המקדש היה קיים, הייתה עוד מצווה מהתורה – אכילת קרבן פסח.
דיני הסבה
בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים. לפיכך כשסועד בלילה זה צריך לאכל ולשתות בהסבה דרך חרות. מצוות הלילה - אכילת "כזית" מצה אפיקומן ושתית ארבע כוסות, חיבות להיות כהסבה.
• נשען לצד שמאל, (ואפילו הוא שמאלי).
אכילת מרור, כרפס, ברכת המזון ואמירת הגדה והלל - לא מצריכות הסבה.
• נשים: בקהילות אשכנז לא נהגו להסב, ובקהילות ספרד מסבות.
• בן אצל אביו מסב, ותלמיד אצל רבו אינו מסב רק ברשות רבו.
סדר ליל פסח
קדש:
מוזגים כוס ראשונה לכל המסובים ואחד מן המסובים מוזג את כוסו של ראש המסובים. ראש המסובים אומר קידוש בקול רם, ומוציא את כולם ידי חובתם, ולא יענו "ברוך הוא וברוך שמו", רק "אמן", (או שכל אחד עושה קדוש לעצמו).
* בברכת "שהחיינו" יכוון על החג וגם על כל המצוות של לילה זה. הנשים שברכו "שהחיינו" בעת הדלקת הנרות לא תברכנה "שהחיינו" בשעת הקידוש, וגם לא תענינה אמן לאחר ברכו "שהחיינו" של האיש.
* אחרי הקידוש מסבים על צד שמאל, ושותים את כל הכוס ולפחות רובה, ולא יפסיקו בשתייה.
* מכוונים לצאת ידי חובת כוס ראשונה מארבע כוסות
ורחץ:
המסובים נוטלים ידיהם לפי כל דיני נטילה לסעודה, ואין מברכים "על נטילת ידיים" רחיצה זו משום שהבא לאכול דבר שטיבולו במשקה (כרפס), צריך נטילה לפניה, וזה אחד מהשנויים שעושים כדי שישאלו הילדים.
כרפס:
לוקחים כרפס (ירק שברכתו "בורא פרי האדמה"), טובל אותו במי מלח, מברך ואוכל. אין אכילה זו בהסבה.
אוכל פחות מכזית, וכשמברך ברכת "בורא פרי האדמה", יכוון לפטור בברכה זו גם את המרור שיאכל אחר כך. טיבול הכרפס לפני הסעודה במי מלח הוא כדי להתמיה את הילדים שישאלו.
יחץ:
נוטל את המצה האמצעית ובוצע לשניים, את החלק הקטן משאיר בין שתי השלמות, ואת החלק הגדול מצניע ל"אפיקומן", את האפיקומן עוטפים במפה נקייה ומניחים אותו תחת הכר.
מגיד:
יכוון באמירת ההגדה לקיים מצות עשה של התורה לספר ביציאת מצרים ונהגו לאמרה בקול רם.
סדר ההגדה הוא כך:
מגביה את הקערה עם המצות ואומר: "הא לחמא עניא" עד "מה נשתנה", ואז יורה להסיר את הקערה, כדי שישאלו התינוקות, מוזגים כוס שנייה, כדי שישאלו התינוקות למה שותים כוס שנייה לפני הסעודה. הבן שואל "מה נשתנה", אחר כך מחזירים הקערה ומתחיל "עבדים היינו" כשהמצה מגולה בקערה, עד "והיא שעמדה", שאז מכסה המצות ומגביה הכוסות עד "מצילנו מידם" ואז שוב יניח הכוס ויגלה הפת.
כשיגיע ל"מצה זו" יגביהה ויראה למסובים לחבב המצווה עליהם, ויגביה את המצה הפרוסה וכן כשיגיע ל"מרור זה" יגביהנו, אבל כשמגיע ל"פסח זה" לא יגביה הזרוע אלא יסתכל בו בלבד.
כשיגיע לומר "לפיכך" יטול כל אחד כוסו ויגביהנו ויכסה הפת עד שמגיע ל"גאל ישראל", ואז שותים את הכוס השני בהסיבה. בקהילות אשכנז מברכים "בורא פרי הגפן" על כוס זו, ובקהילות ספרד אין מברכים.
רחצה:
ייטול ידיו ויברך "על נטילת ידיים"
מוציא מצה:
ראש המסבים לוקח בידיו את כל המצות, את שתי השלמות (בשביל לחם משנה), והפרוסה (משום לחם עוני), ויברך "המוציא". שומט המצה האחרונה, ומברך "על אכילת מצה" בוצע "כזית" מן המצה העליונה, ועוד כזית" מן המצה הפרוסה, טובלם במלח אוכל את הכזיתים ביחד. ואם אינו יכול לאכול שתי כזית, אוכל כזית אחד, ויתן כך לכל המסבים על דרך זו, ויאכלו בהסיבה. ואסור לאכול עם המצה מאכל אחר. ובעת הדחק שאי אפשר לו בלא זה, מותר לטבלה בקצת מרק או תה, ויאכלה מיד. זמן אכילת מצה הוא עד חצות הלילה.
מרור:
נוטל כזית מרור בידו, טובל מקצתו בחרוסת ומנער מעליו את החרוסת ומברך: "על אכילת מרור". את המרור אוכל ללא הסיבה.
כורך:
יקח כזית מצה מן המצה השלישית (התחתונה), וכורכה עם כזית מרור, וטובלה בחרוסת, ואומר: זכר למקדש כהלל, ואוכלם ביחד בהסיבה.
אוכל את הביצה המבושלת זכר להרי חגיגה, את הזרוע אין לאכול אלא למחרת.
שולחן עורך:
עורכים השולחן, וסועדים מתוך שמחה והרגשת חרות, ומכוונים לקיים מצוות שמחת יום טוב, יש להזדרז בסעודה זו, כדי שיספיקו לאכול את האפיקומן לפני חצות הלילה, והחכם עיניו בראשו לבל ימלא כריסו כדי שיאכל את האפיקומן לתאבון ולא אכילה גסה. בלילה זה נהגו שאין אוכלים בשר צלי.
צפון:
גמרו סעודתם, לוקחים את המצה הצפונה לאפיקומן, ואוכלים ממנה כזית או שניים בהסיבה. זכר לקרבן פסח, שנאכל על השובע. אין אוכלים שום דבר אחר אכילת האפיקומן, ויש אוסרים אפילו שתייה, ומים יש להתיר.
ברך:
מוזגים כוס שלישית לכל אחד מהמסובים, נוטלים ידיים למים אחרונים, כשנמצאים שלושה אנשים מברכים בזימון. כל אחד מהמסובים נוטל את הכוס בידו ומברך ברכת המזון, ויזהר שלא לשכוח "יעלה ויבוא" ואם שכח חוזר. סיימו לברך " ברכת המזון" מברכים "בורא פרי הגפן", ושותים כוס שלישית זו בהסיבה.
הלל:
מוזגים כוס רביעית לכל אחד מהמסובים
יש שנוהגים שראש המסובים מוזג עוד כוס מיוחדת וגדולה וקוראים לה: "כוס של אליהו".
קודם הלל יש נוהגים לומר: "שפוך חמתך" וכו', ופותחים את הדלת בשעת אמירתו.
את ההלל אומרים בישיבה מתוך שמחה וחדווה, יחזיק את כוסו או לפחות יניחנה לפניו בזמן קריאת ההלל, יחתום ההלל בברכת יהללוך, אבל בברכת "ישתבח" שאומר לפניו אינו חותם.
יזהר לסיים ההלל קודם חצות הלילה - לפני השעה 24:40 לפי שעון קיץ, גמרו את ההלל שותים כוס רביעית כולה בהסיבה.
בקהילות אשכנז מברכים על כוס זו "בורא פרי הגפן". בקהילות ספרד אין מברכים. אחר שתיית כוס זו מברכים "על הגפן". טוב להזדרז ולשתות כוס רביעית.
נרצה:
ירצה ה' פעלו ותהי משכרתו שלמה מן ה'. ומצווה שיספר ביציאת מצרים גם אחר הסדר כפי יכולתו.
נוהגים לומר פיוטים כגון "חד גדיא", "אחד מי יודע" וכיוצא בזה, ואחר כך יישן מתוך קריאת שמע שלמה,
ושכב וערבה שנתו.
חסל סדר פסח כהלכתו
***