Write your caption here
Write your caption here
Write your caption here
Write your caption here
צבי וברוריה סימנטוב
צבי סימנטוב המנגן
צבי סימנטוב עלה לארץ בשנת 1951, בהיותו בן 15.
בהראט היה מנגן ושר, בייחוד בחתונות.
צבי ס"ט למד במוּלָא (בית הספר, החדר) של מולא יהושע עמרם. הוא למד בחדר בערך עד השעה 14:00 ואח"כ חזר הביתה. הבית היה למעשה חצר גדולה שמסביבה היו חדרי המגורים. החצר הייתה מוקפת חומה. גרה שם המשפחה כולה, הסבא והסבתא, הדודים והדודות וכמובן הגרעין המשפחתי שלו. הייתה באר באמצע החצר ממנה היו שואבים את מימיהם בעזרת דלי וחבל ובבוסתנם גדלו רימון ועֵינָבּ. בקיץ היו ישנים על הגג.
צבי ניגן בכמה כלים ביחד עם אגאג'ון "סָאבְּזָאק" כהן (סאבְּזאק - כינויו על עיניו שהיו ירוקות), צבי יונה, עם אהרן נמדר שהיה כאמור בדחן וזמר ולמעשה כתב והלחין את השירים בעצמו, ואליהו בסל. אלנתן יקותיאל היה שר עמם לפעמים. הקבוצה כולה שהייתה חבורת נגנים בעלי קול נעים, היו סָגְדוּש (שושבינים) מבוקשים, במיוחד צבי סימנטוב וצבי יונה. הם ליוו את החתן והכלה בשירה, ברכו אותם ואחר- כך המשיכו בשירת אל רם חסין יה.
ליד הטמבור אברהם בלכי, לידו צבי, ובמרכז אהרן נמדר
בהיותם צעירים בני 16, נהגו הוא וחבריו - ביניהם אליהו בסל ואבא סימן טוב - ללכת לבוסתן (בּוֹג), לשיר, לנגן ולשמוח. הרב מולא אשר גרג'י, אשר השגיח בקפדנות על כל הליכותיה של הקהילה לא אהב את הנגינה והשירה שבעיניו הצטיירו כקלוּת דעת. לא היסס הרב והזמין להם שוטרים אפגנים כדי שיטפלו בהם, "ואח"כ נאלצנו לשלם שוחד לשוטרים כדי שישחררו אותנו" אומר צבי "ומי שלא יכול היה לשלם חטף מכות..."
צבי סיפר לנו על בתי הכנסת, על מנהגי החגים, על הסוכה שבחצר, על המוּאִיד ביני, ועל בּרכוֹי שִיגוּפֶה, על המורים, הרבנים, ועל בן דודו צבי סימנטוב השני, שחיבר את הספר "מוסאי".
העלייה לארץ:
צבי עלה לארץ ביחד עם אחותו. הם הצטיידו בפספורט בהראט, ומשם נסעו למשהד באוטובוס. במשהד התאכסנו אצל יהודים. אח"כ הגיעו לטהרן, שם גרו באכסנייה, צַ'נְדרוּן, ושילמו 3 טומן ללילה(כעשרה ₪), שזה מחיר גבוה מאד. בטהרן חיכו לאווירון. בינתיים כספו כלה וחיפש עבודה כסנדלר, מצא בטהרן סנדלר יהודי ודיבר על ליבו שיקחהו לעבודה. הסכים הסנדלר לקבלו ועבד שם עם עוד 4-5 פועלים. היה חרוץ מאין כמוהו ועורר את קנאת הפועל הגוי הוותיק שגרם לו כוויות עם סיגריות. אלנתן יקותיאל שידלו לנסוע לטורקיה באנייה מהכסף שהרוויח. בעל הבית נתן לו 300 טומן לצורך הנסיעה באנייה עבורו ועבור אחותו. יתר היהודים שחיכו שם לעלייה לארץ חיו בצמצום גמור. הרב אשר גרג'י שדאג כל הזמן ליושרם של אנשי קהילתו קרא לו ושאל : בֵּגוּ בֵּבִּינָם, אָז קוֹגָ'א פּוּלוֹרוֹ אוֹבֵרְדִי...
לבסוף נתבטלה תכנית האנייה, ולאחר כחדשיים באו בטיסה מטהרן, עם הרב אשר גרג'י ושושנה מָשָדֶה שהייתה מיילדת (מָשָדֶה= מסרקת).
שושנה מָשָדֶה הייתה אחות סבתו של צבי ס"ט (וכן סבתא רבתא של אבא שמש), בנוסף לעבודתה כמיילדת הייתה גם מאפרת ומקשטת את הכלות.
מָשָדֵה משמאל
התמונה צולמה לפני כמאה ועשרים שנה בהראת, והצלם הוא בּוֹבּוֹי דיל, אביהם של יששכר, דוד ויעקב דיל (דיין).
בהיות צבי בגיל 16 הגיעו לשער העלייה. אחאג'ון ס"ט, נכדה של משדה לקח אותה לשכונת התקווה. צבי עצמו עבר לשכונת שפירא, שם שכר אחאג'ון ס"ט דירה עבורו ועבור אחותו. צבי עבד בגאראג' ואז הגיע אביו לארץ. לקחו אותם למושב זָנוֹח, ושם עם כל התימנים חיו שתי משפחות אפגניות, משפחת סימנטוב ומשפחת הנכד של מָשָדֶה. הייתה זו תקופה לא פשוטה במדינה, תקופה שבה הגיעו מסתננים מעבר לגבול וחדרו לישובים שונים. מאוחר יותר העביר צבי את הוריו לרעננה ואז גם התחתן עם ברוריה. אביה של ברוריה, משה לוי שבתא שהיה שוחט, נהרג בצ'וּלִי (פרעות) בהראת.
ברוריה היא נכדתו של משיח חַכִּימְגִ'י, אביו של יָה יָה הרופא המפורסם (על כך בעתיד, אי"ה).
משיח חָכִּימְגִ'י, אביו של הרופא המפורסם יָה יָה
ברוריה הוזהרה לא להתחתן עם צבי מאחר והיה "פושע" שלא כל כך אהב ללמוד אלא ניגן ושימח לבבות. ברוריה לא שעתה לדברים והם התחתנו באושר ואושר עד עצם היום הזה. 12 שנה עבד צבי במפעל עץ הזית בפתח תקווה ולאחר שנפצע קשה בתאונת קטנוע פתח מסעדה ברעננה. לאחר מכן עבד 30 שנה בקיוסק בפתח תקווה.
מזה 11 שנה מתנדב צבי בבית חולים השרון, ואשתו ברוריה מתנדבת בבית החולים שניידר לילדים בפתח תקווה.
תעודת הוקרה שקיבל צבי על התנדבותו
סיפור קטן שסיפר לנו צבי, להמחיש את האחריות ההדדית ששררה אז בין היהודים האפגנים:
כמה ימים לפני כיפור נפטר באנכוי יהודי. מאחר ולא היה שם בית קברות יהודי ביקש חג'י יצחק מאהרן ס"ט חאל דאר שיקח את היהודי לקבורה במיימנה, מהלך 4 ימים מאנכוי. סידרו אלונקה על סוס וגם גוי שילווה אותו. בלילה לנו בבית הקברות. ירד עליהם 10שלג בגובה ס"מ. הגוי כעס על שהסתבך בעניין הקבורה ורצה ללכת. שידלהו אהרן ס"ט לא לעזוב אותו ובסוף הסכים הגוי להמשיך עמו וכך הביאו את הנפטר לקבורה יהודית.
ועל הפגישה עצמה בביתם של צבי וברוריה:
מימין לשמאל: אריה גול, צבי סימנטוב, זאב יקותיאל, ד"ר רותי יעקבי. צילמה אתי עמית
מימין דָאיירֶה, התוף, משמאל ריקוד הצ'ובוזי
מצילתיים מימין, פעמוניות משמאל
מימין גיטרה, משמאל בוזוקי