שדרות, קיץ 1968. חודש תמוז, החופש הגדול, ואני חוגג בר מצווה. שבועות מוקדם יותר מתחילה התכונה. אמא כדרכה, יוצאת ובאה נרגשת ודחופה לכל העברים. צריך עופות, צריך בשר, צריך
שתייה, צריך שולחנות, צריך כיסאות, וצריך לקנות בגדים חדשים לכולם. אבא לעומתה רגוע כדרכו, "מה כבר יכול לקרות!" הוא אומר לה. אבל אמא טוענת נרגשת "שאבא יכול לחשוב לעצמו מה שהוא רוצה, הכסף, התקציב וההחלטות לא נתנו בידיו ! " אם כי כלפי חוץ הדבר לא ניכר.
שני שקי אורז ניקנו באשקלון, עשרים עופות נקנו, נשחטו, נמרטו נוצותיהן, בותרו ובושלו בסיר ענק,
לא יודע מהיכן צץ זה, אולי ממטבח בית הספר "שקמים". ועוד סיר ענקי, לאורז כמובן. ארבעה ארגזי בירה שחורה, שלושה ארגזים בירה לבנה, נשר פרוש כנפיים מצויר על תוויותיהן. ארגזים של מיץ תפוזים ומיץ אשכוליות בבקבוקים כרסתניים, קריסטל אורנג'דה כתומה בבקבוקים צרים , מחוספסים קוביות קטנות עליהן. מאי שם מובא "לגנה בוזורגי" – קערת פח ענקית המשמשת לכביסה בדרך כלל,
בתוכה מושקעים שני בלוקי קרח וערב רב של בקבוקים. בתוך זמן קצר צפים כל תוויות הבקבוקים למעלה, אבל למי זה איכפת. זו שתייה מתוקה, נדירה בחיי היום יום שלנו, בירה שחורה, אורנג'דה,
מיץ תפוזים או אשכוליות הכול הולך.
אמא גם הכריחה את כולנו לקנות בגדים חדשים. להלביש את אבא ואותי לא הייתה משימה קשה במיוחד. לי חולצה לבנה ומכנסיים שחורות צרות מדי, ולאבא חולצה לבנה ומכנסיים של "אתא".
לשוש תפרו שמלה פרחונית עם צווארון לבן, קצרה מדי למרבה זעמו של בני, שלבש הוא בגדים שהיו מקובלים על "בני עקיבא" וכדי לבגר עצמו מעט הוא התהדר בשפם דק וקלוש על שפתו העליונה. לרינה קנו שמלה לבנה עם שני שרוכים דקים. אבל מירב הזמן הוקדש לתפירת שמלה לאמא. לאחר שקלה וטרייה ממושכים, תפרה לה תופרת מרוקאית שמלה מבד שחור שאמא קנתה באשקלון. לכל אורכה של השמלה באמצע, נתפר סרט בד פרחוני. אכן מיטב המחלצות. יוסי הקטן הולבש סתם באיזה בגד תינוקות לבן.
בצהריים תלה אבא חוט חשמל ארוך סביב סביב בחצרנו, ובחצרו של ראובני הזקן הנרגן תמיד, שסופח אלינו לרגל האירוע. לחוט מחוברות נורות בצבעים שונים להרבות אורה. מאי שם מביא
"אבו תלתה" בעגלתו שסוס תשוש גורר אותה בעייפות, שולחנות וספסלים רבים מספור.
אנו מסדרים אותם בשורות ארוכות.
יום קודם לבר המצווה שלי מחליט דוד השמש הירוק של חברת "מירומית" שניצב בגאון על גג ביתנו, אחד מדודי השמש הראשונים בשדרות, להשיב את נשמתו לשמש ולהתיז מים לכל עבר.
דחוף ונרעש יוצא אבא, לאחר שאמא גזרה עליו למצוא תיכף ומיד שרברב שיתקין לנו דוד שמש
חדש. הרי מחר יגיעו אורחים וגם בני הבית צריכים להתרחץ ערב היום הגדול. במיוחד חרדתי אני, שאם יש דבר שאני מתעב, חוץ מאכילת בשר ובשר עוף במיוחד, הרי זה להתרחץ במים קרים,
אפילו בשיאו של הקיץ. במבט של ארבעים שנה לאחור אני משתומם מצד אחד וגאה באמא מצד
שני, כיצד בתוך המהומה הגדולה של סירים רותחים בכל פינה, חתיכות קרח שבורות נוטפות מים
בידי ילדים, קופסאות חמוצים גדולות מתגלגלות לכל עבר ואורחים רבים העומדים בפתח, היא מצאה כסף ואנרגיה לארגן דוד שמש חדש באותו היום.
לפנות ערב, אני נשלח להתרחץ ולהתלבש. יום קודם לכן הסתפרתי גם. בחוץ הולכים ונאספים קרובי המשפחה שהגיעו באוטובוסים ירוקים של "אגד" שגל גדול מצויר מעל גלגליהם האחוריים והקדמיים. מגיעים ג'וני, גבוה, משופם, לראשו מגבעת גנדרנית, שופע הלצות כדרכו, ודודה חנה. מגיעה דודה לאה, גונחת ונאנחת כהרגלה מכאב שיניים, ללא בעלה -דוד חיים השמן. מגיעה דודה מרים ללא בעלה ישעיהו הזקן, מגיעה דודה מרים מירושלים, אחותה של סבתא יוכבד. מפטפטת וממלמלת גם כשאף אחד לא מקשיב לה. מגיע משכונת התקווה, דוד חיים סימן טוב, זקנו הטוב הלבן גולש על
חזהו ואשתו בעלת ארשת פנים של מסכנות גמורה, מוסעים על ידי בנם רפי בטנדר צבאי D-200. מגיע דוד לוי מלווה באשתו שרה, גבותיה מחוברות ומבטה שחור ואפל, מושכת אחריה את ילדיהם שמעון ושולמית. מגיע דוד צבי שערו שחור כעורב, שפם דק כחוט מעטר את שפתו העליונה, עם ברוריה היפה, ועם אירית, שמעון וירון התינוק נישא על כפיים.
תיכף משנכנס לבית, נוכח דוד צבי כי לא הכול מוכן, וכהרגלו מימים ימימה הוא נוטל במרץ את העניינים לידיו. מזרז את כולם לסיים את עריכת השולחנות. מלפפונים חמוצים וזיתים גודשים צלחות, בקבוקי בירה ומיץ מוצאים מה-"לגאן" קרים כקרח, לחמניות עגולות זרויות שומשום, מוצבות ליד כל צלחת, סלט ירקות, וערב רב של כוסות זכוכית מפית נייר מקופלת בכל כוס.
בחזית ביתם של ראובני הזקן העצבני ואשתו- "מאדרה אגאג'אן", בנה אבא במה קטנה של ארגזי מיץ תפוזים הפוכים, עליהם הניח שני לוחות עץ גדולים ומעל פרס שטיח ישן. גם על קיר הבית נפרש שטיח כתפאורה. זו הבמה, עליה תופיע גולת הכותרת של הערב – הלהקה שאבא הזמין ושלא
ידעתי את שמה אפילו. הם ינגנו בודאי שירים יווניים ואולי גם שירי רוק. ה"חיפושיות" היו אז בשיא תהילתם וברדיו שומעים יותר ויותר שירים באנגלית. ואני מתאהב ללא תנאי במוזיקה הזו. מספר שבועות קודם לכן הייתי במסיבת הבר מצווה של יעקב ראובני.(מסיבה שלא הוזמנתי אליה- איזה מטומטמים הפרסים האלו אני חושב היום, איך לא חשב יעקב להזמין אותי החבר הכי טוב שלו מהרחוב? אבל אז זה לא עניין אותי במיוחד). אצלו הופיעה להקת קצב. עמדתי מולם בפה פעור כל זמן שניגנו, מביט מרותק על נגני הגיטרות המובילה הסולו והבס, מנסה לקשר בין תנועות אצבעותיהן הפורטות, לבין מה שאני שומע.
עם חשיכה מתחילים להגיע גם הקרואים משדרות. מגיעים חבריו של אבא לעבודה. מיימון הטריפוליטאי שראשית חוכמה הולך לאמא ומבקש ממנה חצי כוס שמן ושותה אותו בשלוק אחד ומסביר שכך לא ישתכר. איברהים פרז'ולה, אברהם במבול, ביטרן השמן, בובליל, יחיא התימני,
חכמון שלום הענק ואשתו גדולה כמוהו, ובבאי הרווק עדיין. והשכנים שלנו. ראובני משה- "נאסר", ראובני אגאג'אן -אחיו, שאול דוידיאן, שושני ישראל ובקיצור כל הרחוב. כולם מתיישבים לשולחנות טועמים מהמלפפונים החמוצים, מהזיתים ומסלט ירקות הרענן. חומוס וטחינה אין כמובן, עוד לא המציאו את הדבר הזה. למעשה יש חומוס של תלמה בקופסת שימורים, אבל אז לא היה נהוג להשתמש בו כמטבל. כולם לוגמים בלהיטות מהמיצים ומהבירה שהרי זה איננו משקה של יום יום.
מפעם לפעם אני רץ מודאג לרחוב . אני לחוץ, למה הלהקה שלי לא הגיעה עדיין. מה קורה איתם? הרי אם יש משהו ששווה בשבילי הערב, זה הם? והם לא כאן עדיין. אמא מגישה ברוב רעש ומהומה צלחות אוכל לאורחים. בכל צלחת עוף מבושל, או בשר בקר, אורז שהוצהב במעט כורכום ואפונה
עם גזר. כולם אוכלים בתאבון רב. לי אין תאבון. לא בא לי לאכול. אין להקה. אי משם מביא ראובני אגאג'אן פטפון ומשמיע בקול גדול שירים של רביעית איילון "כי לנו יש פלאפל", "כל דבר בתשלומים-
כל המשכורת הולך ל'מכולת" ושירים של אריס סאן כמו "פום פאם" או "סיגל".